تبلیغات
سایت عمومی - جوان ایرانی ازدواج کم دارد و خیلی چیزهای دیگر
وقتی صحبت از زندگی جوان ایرانی می‌شود خیلی‌ها تنها به مسئله ازدواج می‌پردازند ؛ البته ازدواج هم یکی از مولفه‌های مهم جوانی است اما همه ابعاد جوانی را در برنمی‌گیرد.

جوانان ایرانی، پابند سنت و اسیر تجدد
همشهری آنلاین: وقتی صحبت از زندگی جوان ایرانی می‌شود خیلی‌ها تنها به مسئله ازدواج می‌پردازند ؛ البته ازدواج هم یکی از مولفه‌های مهم جوانی است اما همه ابعاد جوانی را در برنمی‌گیرد.

شاهد این ادعا هم گزارشی است كه اخیرا وزارت ورزش و جوانان منتشر كرده است. در این گزارش از بین 23میلیون جوان ایرانی جامعه آماری، 15هزار نفر انتخاب شدند و گرایش‌های مختلف جوانان در زمینه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و... بررسی شده است. در این نظرسنجی كه شامل جوانان 15تا 29 ساله می‌شود مسائلی همچون هویت در ابعاد فردی، دینی، ملی و انقلابی، خانواده، ازدواج و طلاق، رفاه و تأمین اجتماعی، اخلاق و تربیت، جمعیت و مهاجرت، مشاركت اجتماعی و سیاسی، اشتغال و مهارت‌آموزی، فضای مجازی، رسانه و ارتباطات، اوقات فراغت، آموزش، دانش و پژوهش، مسكن، تربیت‌بدنی و ورزش، جرائم و آسیب‌های اجتماعی، خلاقیت و ابتكار، بهداشت و سلامت و تهاجم فرهنگی بررسی شده است.

ما نیز در راستای سخنان محمدتقی حسن‌زاده، رئیس مركز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی وزارت ورزش و جوانان درباره این گزارش، به تفصیل بیشتر برخی از آمارها پرداختیم و در همین زمینه با مصطفی آب روشن، جامعه‌شناس و فاطمه محمدصالحی ، روانشناس نیز صحبت كردیم تا راه برای تحقیق درباره سبك زندگی جوان ایرانی بازتر و قدم‌های بیشتری در این مسیر برداشته شود.به این آمار از زاویه‌های مختلفی می‌شود نگاه كرد اما شاید یكی از آنها غلبه علاقه‌های سنتی جوانان بر زندگی رو به مدرن‌شدن باشد. هرچند باز هم نمی‌توان سهم تغییر سبك زندگی ایرانی‌ها را كه مانند تمام نسل‌های پیش از این منجر به شكاف نسلی بین نسل جوان امروز با نسل قبل شده است نادیده گرفت. وقتی شكاف نسلی اتفاق می‌افتد كه 2 نسل با وجود اختلاف تجربه‌های امروزشان هنوز به اصول كلی مشتركی پایبند هستند.

پابند سنت، اسیر تجدد

نگاه اول:
در آماری كه از افتخار به مسلمانی می‌گوید می‌توان به مفهوم افتخار، توجه دوباره‌ای كرد: در دل احساس افتخار، حس ارزشمند بودن نهفته است تا‌جایی كه فرد علاقه‌مند است برای تعریف هویت خود به دیگران از این مفهوم ارزشمند مثل مسلمانی استفاده كند. 82 درصد جوانان ایرانی در حالی نسبت به اعتقاداتشان حس افتخار دارند كه بسیاری از جوانان غرب مسیر معنویت‌خواهی را در آدرس‌های اشتباهی چون عرفان‌های كاذب جست‌وجو می‌كنند و این جای شكر و تبریك به جوانان ایرانی دارد. اگر برای پیگیری احساس افتخار جوانان ایرانی به اعتقاداتشان به آمارهای دیگر نگاه كنید، از یك سو شدت عمل به اعتقادات را از حدود میانسالی به بعد خواهید دید و از سوی دیگر مطالبه نسل امروز برای پاسخگویی به شبهات اعتقادی‌شان كه اتفاقا موجب تقویت پایه عمل به این اعتقادات نیز می‌شود. به قرآن كه مراجعه كنیم پازل‌های زیبایی از امید و تلاش بیشتر را برای بهترشدن اعتقادات در فرصت كوتاه زندگی می‌بینیم؛ آنجا كه می‌فرماید: نگویید ایمان آوردیم، بگویید اسلام آوردیم.

نگاه دوم: نسبت بین شرایط موجود و شرایط مطلوب را میزان رضایت از زندگی می‌گویند. این آمارها بیانگر رضایت 88/9درصدی جوانان از روابط خانوادگی‌شان هستند، با توجه به اینكه جامعه آماری این گروه را قشر جوانان تشكیل می‌دهد بهتر است با پشتوانه این نشانه خوب، خانواده‌ها به دلایل رضایت و نارضایتی جوانان از خانواده‌های خود نگاه دوباره‌ای بیندازند.

آیا این رضایت به خاطر مسائل مادی است یا معنوی؟ به خاطر ارائه خوب خدمات در خانواده است یا به خاطر همكاری و تعامل خوب اعضا با هم؟ هر خانواده‌ای خود معیار خوبی است تا با پاسخ به این سؤال‌ها و نیم‌نگاهی به میزان موفقیت و عدم‌موفقیت جوانان متاهل جامعه، به تقویت هرچه بهتر روابطی بپردازد كه میل به ساخت زندگی رضایتمندانه مجددی را هم تولید كند.

نگاه سوم:
اگر آمار استفاده از چت و شبكه‌های مجازی این تحقیق را در كنار هم نگاه كنید، نكاتی جالب توجه دیده می‌شود: سایر تحقیقات هم این مقطع سنی را بیشترین كاربران اینترنت می‌داند و می‌گوید تحصیلات یكی از معیارهای نوع استفاده از اینترنت را تعیین می‌كند؛ مثلا دارندگان مدرك دیپلم بخش اعظم استفاده‌كنندگان هستند.

بهتر است شما نوع استفاده مثبت یا منفی از این تكنولوژی‌ها را تعیین كنید اما به میزانی كه افراد مشغله و دلمشغولی‌های مختلف مانند تحصیل، كار و... داشته باشند كمتر فرصت و انگیزه وقت‌گذرانی و تفریح از طریق اینترنت را گزارش كرده‌اند.

نگاه چهارم :‌
جوانی آستانه تصمیمات مهم برای امروز و آینده است. وقتی جوانان از مخالفت 82/6درصدی خود با ازدواج‌های مجازی می‌گویند و از طرفی 55/6درصد به ازدواج سنتی اعلام رضایت كرده‌اند یا 15/1درصد این جوانان از حالا به فكر مسكن‌ هستند یعنی میل به برنامه‌ریزی برای تشكیل زندگی در سطح خوبی وجود دارد. جز 2درصد جوانان كه به شیوه آشنایی اینترنتی ازدواج كرده‌اند، سایرین از آثار بدی چون مخدوش بودن هویت واقعی افراد در این ازدواج‌ها و ضربه‌های عاطفی آن باخبرند و هنوز بیشتر میل به ازدواج سنتی دارند. با این حساب اگر خانواده‌ها به جوانان فرصت بیشتری در جلسات خواستگاری سنتی برای آشنایی بدهند یا از تحمیل و... دوری كنند، ازدواج سنتی كه هنوز هم طبق آمار موفقیت‌آمیز‌تر است، می‌تواند همچنان راه حل مشكل ازدواج باشد.

پابند سنت، اسیر تجدد

اینترنت؛ راه فرار یا قوزی بالای قوز

اینترنت به‌عنوان روش نوین ارتباط و دسترسی به اطلاعات، شكل نوینی از تعاملات اجتماعی را به‌دنبال خود آورده است. امروزه در عصری زندگی می‌كنیم كه فضای مجازی در سطح وسیع و گسترده به رقابت با فضای واقعی برخاسته و این فضای مبهم برای جوانان بسیار جذاب است. اهمیت حضور و ارتباط رسانه‌های جدید، سبك نوینی از زندگی را برای اعضای جدید جامعه فراهم كرده كه می‌توان آن را به زندگی دوم تعبیر كرد. ناگفته نماند ایرن فضا در كنار تمامی كاركردهای آموزشی و اقتصادی مثبت و منحصر به‌فردش، جامعه را دچار چالش‌های متعددی كرده است. یكی از این نگرانی‌ها، اثرگذاری اینترنت بر رفتار و روابط اجتماعی جوانان است كه مهم‌ترین چالش‌های فرارو، تضادهای فرهنگی در جامعه‌ و پیامدهای حاصل از آن است. با توجه به پژوهش‌های به‌عمل آمده تقریبا 67درصد جوانان 15تا 29سال كشور از اینترنت استفاده می‌كنند؛ در واقع این فضای ارتباطی اجتماعی، نوع جدیدی از روابط را ایجاب می‌كند كه طی آن شیوه‌های رفتار، قواعد، هنجارها، محدودیت‌ها و در عین حال آزادی‌های جدیدی را برای جوانان ایجاد كرده است.

نتیجه پژوهش‌های حاضر ما را به این نتیجه می‌رساند كه حدود 40درصد از كاربران فرار از تنهایی را علت حضور در فضای مجازی عنوان كرده‌اند؛ در واقع با وجود اینكه جوانان امروزی گوشه‌گیر و منزوی به‌نظر می‌رسند اما در فضای مجازی فعال و اجتماعی‌تر عمل می‌كنند؛ چرا كه این فضا احساس دوست داشته شدن و مهم‌بودن را در جوانان ایجاد می‌كند. از سوی دیگر دیدن عكس‌های دوستان و موفقیت‌هایشان در زندگی، موجب برانگیخته شدن احساس حسادت شده، آنها را دچار سرخوردگی و عصبانیت می‌كند. بیشترین سرخوردگی و تنهایی بین جوانانی یافت می‌شود كه در این فضای مجازی خود را با همسالان خویش مقایسه می‌كنند و از «كمبود توجه» به خویش به‌خاطر كامنت‌ها و لایك‌های كمتر از دیگری و یا به‌عبارتی دریافت نكردن بازخورد مورد انتظار در رنج و عذاب هستند و این شرایط آنان را دچار احساس طردشدگی و تنهایی مجدد می‌كند.

در عصر حاضر اینترنت فاصله‌ها را نه از لحاظ جغرافیایی بلكه از لحاظ ذهنی كاهش داده است و امروزه مشاهده می‌شود كه افراد با فرهنگ‌های متفاوت و گاهی متناقض دارای علایق مشتركی هستند كه از این منظر، در ‌می‌یابیم كه سنت‌های پذیرفته شده جامعه در حال كمرنگ‌شدن است؛ چرا كه در رسانه‌ها كمتر باز تولید می‌شوند؛ بنابراین از منظر جامعه دینی، ما با نوعی آنومی و یا انحراف از هنجارهای اجتماعی روبه‌رو خواهیم بود.

یكی از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌رو در این فضا گمنامی كاربران است؛ به‌عبارتی اینترنت فضایی آزاد فراهم می‌كند كه افراد خودشان را به‌صورت‌های گوناگون جلوه دهند كه این واقعیت به گسترش بی‌اعتمادی شدید در این فضا منجر شده است. كاربران از عكس، جملات زیبا و اشعار و اصطلاحات مختلف برای توصیف ظاهر و شخصیت و خصوصیات درونی خود استفاده می‌كنند و به شكلی دلخواه «خود»‌شان و وضعیت ظاهری‌شان را توصیف می‌كنند. این افراد با جعل هویت خویش و به اشتراك‌گذاری آن در دنیای مجازی، بی‌اعتمادی را در فضای مجازی تسری می‌دهند كه متأسفانه آسیب‌های اجتماعی و روانی فراوانی را در جامعه به‌وجود می‌آورد. لذا قبل از اینكه این پدیده اجتماعی نوظهور به شكل مرضی، آسیب‌های جبران‌ناپذیری را بر جامعه تحمیل كند آسیب‌شناسی و آگاهی رساندن به خانواده‌ها، جوانان و به‌طور عام، كاربران شبكه‌های اجتماعی را ضروری و الزام‌آور می‌سازد.

پابند سنت، اسیر تجدد

جامعه شناسی جوان

از منظر جامعه‌شناختی پایگاه اقتصادی- اجتماعی وزن بالایی در بروز طلاق در جامعه دارد كه این متغیر نیز وابسته به بیكاری و نبود فرصت‌های شغلی برای جوانان بیكار است كه در پژوهش به‌عمل‌آمده مشاهده می‌كنیم كه 77درصد از جوانان، مشكلات اقتصادی را یكی از علت‌های طلاق برشمرده‌اند كه در واقع نظریه یادشده را تبیین می‌كند. برای تزریق روحیه امید و نشاط در میان جوانان باید به‌طور جدی به فكر كار و اشتغال آنها بود. آنچه باعث امیدواری جوان‌ها به آینده روشن خود می‌شود، ترسیم دورنمایی شفاف از آینده كشور است. باید با رفع تبعیض، حذف پارتی بازی و خویشاوندسالاری از نظام گزینش كشور، سعی در ایجاد امید و انگیزه بین نسل جوان داشت.

شایان ذكر است كه 68درصد از جوانان در این نمونه، داشتن شغل را دارای اولویتی بالاتر از مسكن درنظر گرفته‌اند. با واكاوی در واقعیت فعلی جامعه‌ درمی‌یابیم كه افزایش ساخت‌وساز و ركود بازار مسكن ناشی از عدم‌قدرت خرید و فقدان تقاضای مورد نیاز برای خرید مسكن است كه این وضعیت انعكاس بحران اشتغال در جامعه است و این واقعیت، تحقیق یادشده را به تأیید مجدد می‌رساند.

آسیب‌های به‌وجود آمده ناشی از آشنایی‌های سطحی و بدون شناخت در فضای مجازی نه‌تنها مشكلات روانی فراوانی را در جامعه به‌وجود آورده است بلكه مشاهده می‌كنیم كه اكثر دوستی‌های اینترنتی كه به ازدواج منجر شده در آستانه طلاق و فروپاشی‌ هستند. لذا در این پژوهش درمی‌یابیم كه 56 درصد از جوانان به ازدواج‌های سنتی پایبند هستند كه از منظر جامعه‌شناختی ناشی از آگاهی اعضای جدید جامعه نسبت به ناامن بودن دوستی‌های اینترنتی و ازدواج‌های ناشی از آن است.

نكته درخور توجه اینكه 82درصد از نمونه آماری جوانان در كشور به دین مبین اسلام افتخار می‌كنند كه پیامد این نوع نگرش صحیح، سلامت سبك زندگی اعضای جدید جامعه را تضمین می‌كند؛ به‌عبارتی هر چقدر كیفیت دینداری جوانان بالاتر باشد به‌مراتب انگیزه‌های مجرمانه و بزهكاری در جامعه كاهش پیدا می‌كند.

76/4 درصد معتقدند رعایت حریم شخصی در روابط دختر و پسر برای حفظ عفاف ضروری است

76/9 درصد معتقدند مشکلات اقتصادی و فقر در وقوع طلاق موثر است

55/6 درصد معتقدند سنت‌های ازدواج مانند برگزاری مراسم، مهریه و ... لازم است

82/6 درصد مخالف انتخاب همسر از طریق فضای مجازی هستند

81/7 درصد در خانواده خود احساس آرامش و امنیت می‌کنند

68/1 درصد در جنگ برای حفاظت از ایران می‌کوشند

78/9 درصد از روابط خانوادگی خود راضی هستند

82 درصد از مسلمان بودن خود کاملا احساس افتخار می‌کنند



طبقه بندی: آموزش خانواده،  آموزش ذوجهای جوان،  روانشناسی،  خانه داری،  آموزش مجردها، 
برچسب ها: جوان، زندگی،  

تاریخ : چهارشنبه 9 مهر 1393 | 09:20 ق.ظ | نویسنده : محمد ضیاءظریفی | نظرات

  • گلوله
  • آپ رنگ
  • گسیختن
  • جالب های انگلیسی